Особливості процесу адаптації першокласників під час во.

Спитайте вашу дитину, з чим у неї асоціюється слово «школа». Можливо попросіть намалювати. І вже маючи відповіді читайте наступний матеріал.

Початок навчання у школі — знакова подія в житті дитини, перший крок у доросле життя. І ми, дорослі, навіть у цей надскладний воєнний час відповідальні за те, щоб ця подія була радісною для першокласника.

Зазвичай, до початку навчального року батьки і діти починають готуватися заздалегідь – як практичними завданнями для інтелектуального розвитку так і морально, формуючи приємне очікування надбання ролі «школяр».

Провідне завдання першого класу – навчити дитину вчитися. Тому все, що відбувається протягом першого класу закладає основу майбутніх успіхів і саме тому тема адаптації у першому класі вкрай важлива.

Умовно цей процес має три складові:

  1. Психологічна – нові задачі та вимоги, перша відповідальність, відчуття дорослості.
  2. Біологічна – пристосування до нового режиму праці і відпочинку;
  3. Соціальна – нове коло спілкування – однокласники і вчителі, нові авторитети.

Неможливо не приділити увагу особливостям віку. Вік 6-7 років традиційно пов’язаний з відповідною віковою кризою — періодом бурхливих змін, завдяки яким особистість дитини зростає та розвивається.

  • Дозрівають лобні долі мозку, які відповідають за довільність діяльності, формуються самоконтроль та воля. Тепер дитина вчиться планувати та передбачати результати та наслідки своїх дій. – до біологічної та фізіологічної складової адаптації до навчання.
  • Розвивається логічне мислення, вміння класифікувати та узагальнювати явища. – Це про психічний розвиток.
  • Надважливе. Формується внутрішній образ «Я» та більш стале самовідношення. У формуванні позитивної самооцінки важливу роль відіграють оцінки вчителя, і тут варто пригадати про формувальне оцінювання в Новій українській школі, яке робить оцінки більш зрозумілим для дитини, спрямованими на пошук позитивного та корисного у будь-якому досвіді. Невід’ємною частиною «Я» дитини є соціальна складова. Тепер вона «учень» або «учениця», ця роль потребує формування нових звичок та паттернів поведінки, а також прийняття нових правил поведінки цього соціуму-класу (Приклади цих правил: готувати певні необхідні предмети на урок, уважно слухати, виконувати вказівки та завдання вчителя і.т.д.)

Ознаки успішної адаптації:

  1. Задовільний стан здоров’я. Психічне перенапруження та негаразди іноді знаходять відображення у частих ОРЗ, головних болях, проблемах з ЖКТ, проблемах зі сном та інш.
  2. Гарний емоційний фон. Нормально відчувати відносно школи повний спектр емоцій, від радості та задоволення до суму та злості, та у нормально адаптованої дитини переважає добрий спокійний настрій.
  3. Дитина спілкується з однолітками, проявляє цікавість до однолітків. У першому класі з’являються перші друзі за інтересами, перші симпатії та антипатії. Дитина відчуває єдність з колективом, ідентифікує себе частиною спільноти свого класу.
  4. Дитина виявляє активність та ініціативу на уроці.
  5. Творчість та креатив у будь-якій справі.
  6. Сформованість знань, умінь та навичок відповідно до змісту навчальної програми. Становляться більш явними певні схильності, інтереси та таланти дитини.
  7. Прагнення до самостійності та дорослості.

Однак дивлячись на надскладні умови, що склалися і в яких нам випало починати навчальний рік. Складнощі пов ‘язані з відірваністю процесу навчання від школи, як атрибута навчання. Тож тут ми можемо говорити, в першу чергу, про складнощі соціальної адаптації дитини та прийняття ролі школяра у повному обсязі.

Як дорослі можуть допомогти дитині стати Школярем?

На допомогу прийдуть ритуали. В психології ритуали – це не про магію, ними називають дії, які наповнені особистим змістом для людини і супроводжують ту чи іншу діяльність.

  • Ритуали супроводжують буденну діяльність та є важливою складовою рутини;
  • Готують до виконання певних завдань;
  • Є постійними та передбачуваними;
  • Приборкують тривожність, що заважає зосередитись та продуктивно мислити.

Ритуали – запорука емоційного комфорту, тому щоб допомогти адаптуватися – вигадайте разом з дитиною особливі навчальні ритуали. Спирайтесь на уявлення дитини про школу і навчання. Запропоную декілька прикладів і порад:

1. Створюйте разом з дитиною план на наступний навчальний день, нехай дитина гарно його оформить та розмістіть на видному місті.

2. Оформіть відокремлену робочу зону, де дитина навчатиметься. Нехай там буде все необхідне та нічого, що відволікає.

3. Оберіть з дитиною гарну канцелярію – яскраву, таку що до смаку дитині.

4. Особливий шкільний одяг (перевдягнути піжаму у шкільний одяг допоможе зранку «перетворитися» на учня);

5. Вигадайте особливі ритуали і для початку, і для закінчення навчального дня, для того щоб мати змогу переключитися.

Практичний психолог,
Анастасія Процик
a.protsyk@classlyceum.zp.ua